keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

Äitiyden myötä

Äitiyden myötä tiettyihin käsitteisiin ja sanoihin on tullut aivan uusia merkityksiä ja syvempää ymmärrystä. Tässä vain muutamia mainitakseni:

Väsymys
Väsymys on ihan uusissa sfääreissä. Vaikka yhtenä yönä saisi hyvin nukuttua, niin silti väsyttää. Olen väsynyt, mutta onnellinen äiti :) Ja pidän meidän tytärtä vielä hyvänä nukkujana... Ennen vauvaa en oikeasti tiennyt mitä se väsymys voikaan olla.

Rakkaus
Rakkaus omaa lasta kohtaan on jotain sellaista, mitä en osannut edes kuvitella. Rakkaus on laajentunut entisestään. Rakkaus ja hyväksyntä itseäkin kohtaan on kasvanut. Joskus olen kuullut sanottavan, että ei voi rakastaa muita ennen kuin rakastaa ja hyväksyy itsensä. En tiedä onko se näin, mutta ainakin omalla kohdalla rakkaus on syventynyt, kun olen oppinut hyväksymään itseni sellaisena kuin olen. Rakkaus on kaikista voimista suurin ja rakkaus voittaa aina.
Rakkauspakkaus <3
Kuntosali
Ennen raskautta kuntosalin merkitys oli saada pidettyä kuntoa yllä. Tällä hetkellä kuntosali sanana tarkoittaa hetkeä omaa aikaa ja kunnon hikeä pintaan, vaikka kuinka väsyttäisi. Tekee niin hyvää mielelle ja keholle.

Kakka-huumori ja kakka 
Olen aiemmin ollut hieman kakka-huumoria vastaan. En ole ymmärtänyt sitä tai en ole halunnut ymmärtää. Nykyään ainakin miehen kertomat kakkavitsit ja vaipanvaihto sessiot saa minussa hepulin aikaiseksi. Kakka-huumori on avautunut uudella tavalla. Ja kakka muutenkin on ihan mukava ja luonnollinen keskustelunaihe.

Eritteet
Olen lähes aina kammoksunut erilaisia eritteitä. Tuli huono olo, jos näin jonkun lapsen esim. kaivavan räkää nenästä. Olen karaistunut huomattavasti. Meidän pienokainen on pissannut ja puklannut päälleni jo niin monta kertaa, että enää ei tunnu missään. Ihmeellinen muutos, mutta ehkä hyvinkin luonnollinen. Siitä olen eniten innoissani, että otan nykyään hyvillä mielin räkäpalloja pois oman lapseni nenästä. Pienet tuuletuksetkin tulee, jos onnistun hyvin. Näin se vaan menee.

Äiti
Oma äiti on ollut aina se, jolle olen voinut puhua kaikesta. Hän on tukenut ja auttanut minua aina. Hän ei ole koskaan tuominnut tai aliarvoinut minua. Äiti on lähentynyt entisestään, kun olen saanut oman lapsen. Äiti on uskomattoman rakas ihminen. Jokaista äitiä katson oikeastaan eri silmin, aivan uudenlaisessa valossa ja arvostuksessa.

Vanhempainvapaa
Olen ollut hyvin sinisilmäinen ja ajatellut, että vanhempainvapaa on nimensä mukaisesti vapaata ja lomaa. Nyt vanhempainvapaalla ollessa voin todeta, että tämä on kunnon työtä 24/7. En ole kovinkaan montaa nimensä mukaista vapaata hetkeä kokenut. Sanana tätä kuvastaisi paremminkin vanhempaintyö. Olen sitä mieltä, että tämä on hienointa ja tärkeintä työtä mitä voi tehdä, mutta vapaata tämä ei ole.

Yksinhuoltaja
Tähänkin sanaan on tullut täysin uusi painoarvo. En tiedä ollenkaan millaista on olla yksinhuoltaja, enkä oikein tunnekaan ketään sellaista. Yksinhuoltajille nostan kyllä hattua. Tsemppiä ja voimia heille kaikille! Näin yhden pienen lapsen äitinä, mietin välillä millaista se voisi olla.

Perhe
Perhe = pieni tai iso, mutta suurin voimavara. Paras ja tärkein asia päällä maan.

4 kommenttia:

  1. Hyviä pointteja, itsekin tuoreena äitinä voin todella samaistua näihin! Täysin samaa mieltä tuosta vanhempain"vapaasta", kyllä tämä lähes joka hetki on jotain muuta kuin vapaata ja lomailua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Kiva kuulla, että samoja mietteitä sielläkin päässä. Ihana blogi sulla, pitääpä ruveta seuraamaan :)

      Poista
  2. Samoja mietteitä täälläkin. :)

    Tosin itse koen tämän ajan myös vapaana ja lomana. Kotitöitä ja vaipan vaihtoa riittää, mutta pää saa levätä. Kiirettä ja stressiä on huomattavasti vähemmän kuin normaalissa työ-päivikoti-arjen pyörittämisessä. Toki "lomafiilikseen" vaikuttaa myös se, että koen nukkuvani tarpeeksi ja väsymystä on vain harvoin. Jatkossa koko loma-sana saa uuden merkityksen, koska lapset ovat osa lomaa. Ei siis yhtä rentoa kuin ennen... Mutta toivottavasti silloin tällöin saa lomailla myös ihan kahdestaan. :)

    Terkuin C4 ;)

    PS. Toivottavasti kolmas kerta toden sanoo eikä katoa bittiavaruuteen. Vaihdoin puhelimen läppäriin enkä anna periksi. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista C4, hyvä ettet antanut periksi!

      Onpa hienoa, että osaat kokea tämän tuolla tavalla lomana ja väsymystäkään ei ole kuin harvoin :) Täytyypä miettiä tuota omaa asennoitumistakin ja peilata sitä siihen mahdolliseen stressitilaan mikä olisi työelämässä.

      No loma tai ei, niin silti tää on huippua! :)

      Poista

Kaunis kiitos kommentistasi!